Thursday 6 November 2014

USAHALAH...



Assalamualaiikum..
Fuh..rasanya baru bernafas dengan betul..hahahaha..kesibukan melanda dan kita terkejar-kejar supaya tidak ketinggalan menikmati arus kemodenan. Bukan apa, hidup nih mmg sibuk, andai kita tak menyibukkan diri sendiri, org lain lak g ‘tolong’ menyibukkan kita. Tapi apapun, aku doakan agar semua urusan berjalan lancer dan tenang. Takder kalut dan haru biru. Rasanya belum terlambat gak nk mengucapkan selamat tahun baru (hijrah). Semoga kita sama2 berusaha mengejar cita2 yg diimpikan dan dapat mengapainya, Inshaa Allah. Entri kali bertajuk mudah. SABAR. Sabar aje..sabar ajelah. Senang diungkap tp tak ramai yg Berjaya mengatasi serta mengawal sabar itu. Terkadang yg bertanda sunnah2 pd perwatakan dan sikapnya belum tentu boleh bersabar..atau yg berambut putih sekalipun sesekali terlepas sabar..bukan mudah, kan.
Orang yang hebat bukanlah yg mampu membuatkan org lain tunduk dan menyokongnya tp mampu bersabar tatkala musibah melanda dan tidak terus meyalahkan org lain. Bagi diri aku, itulah makna SABAR yang sebenarnya. Prinsip aku amat mudah.. apa terjadi pada diri baik/buruk berpunca dari diri sendiri. Jangan sekali-kali menyalahkan orang lain. Mungkin ada yg ‘terasa’ dgn kenyataan aku ini tetapi percayalah…bukan mudah..bukan mudah untuk bersabar..ianya perlu dipupuk, dilatih biar bersebati dalam diri. Sabar ini seperti singa lapar. Tak mudah untuk mengawalnya. Andai terlepas buruk akibatnya.

Jikalau mampu, elakkanlah membuat org lain terasa hati dengan kita, jaga adab bercakap dgn org lain agar org lain senang dgn lidah dan perbuatan kita. Bukanlah langsung kita tidak boleh marah dan hanya mampu bersabar tp biarlah kena pada tempatnya dan tidak terburu-buru. Ya.. benar..aku akui..kita tak perlu hipokrit,jadi diri sendiri dan tidak talam dua muka tp dgn tidak bersabar dan terburu buru dalam sesuatu adakah itu akan menjanjikan kepuasan kepada kita. Mungkin kebenaran sesuatu perkara itu di pihak kita, tetapi jika tidak kena cara menghadapinya ramai hati yg akan terluka..buruk padahnya. Mampukah kita mengendong kesan itu di hadapan Allah SWT kelak. Andai kita sanggup begitu..maka teruskanlah dgn cara sebegitu.

Tak semua org boleh bersabar, jika sesuatu musibah melanda pasti kita tanpa sedar akan menjadi seseorang yg terburu-buru tindakannya. Akan lupa untuk menyelami dari mana punca dan menghadapinya dgn cara yg beradab. Cara untuk mempamerkan ketidakpuasan hati kita juga berubah. Perkataan juga menjadi ayat berbisa dan wajah juga bertukar keruhnya . rasanya hal itu juga tidak menyenangkan hati jika org lain berbuat begitu kepada diri kita. Sebenarnya jika kita tidak bersabar, tanpa sedar juga kita akan mempamerkan sikap dan pandangan negative kita terhadap org lain. Mempamerkan kelemahan kita dalam bertindak dan menyimpul keputusan yg terburu-buru. Jadi , nasihat terutama sekali untuk diri aku yg serba serbi kurang..bersabarlah sedikit dan hadapi sesuatu kesulitan itu dgn tenang dan lihatlah dari sudut positif. Insyaa Allah…akan dipermudahkan. Aamiin. Manusia ini lemah..banyak kurangnya..terburu-buru dan tidak sabar..sebagai manusia gak aku akuinya kerna itu gak sebahagian dari sikap dan sifat aku, akan tetapi bukan manusia juga jika sekalipun tidak pernah berbuat kesilapan (kecuali Rasul dan Nabi ), dan sebagai manusia jugalah yg bernama insan perlu belajar untuk memaafkan. Jika sekali terbuat kesilapan maafkanlah…Mungkin dia tidak sengaja atau berniat untuk menyakiti hati kita. Jadi belajarlah untuk memaafkan..

Mungkin aku  tak layak untuk memberi dan menasihati..tetapi denganNYA..keranaNYA..untukNYA..sekadar kemampuan yg dipinjamkan kepadaku. Insya Allah..kita sama2 berusaha untuk memperbaiki kelemahan dan menerima segala kekurangan. Sama2 berjuang dan mencapai kejayaan..insya Allah..insya Allah..dan kepada sahabatku yg disayangi, jangan mudah mengalah dan kecewa. Terkadang DIA tidak memberi apa yg kita pinta dan digantikan apa yg kita perlu. Apa yg penting, belajarlah untuk BERSANGKA BAIK denganNYA.

No comments:

Post a Comment